Kleren kopen, zonder ze eerst te passen, maar toch altijd de juiste maat mee naar huis nemen. Het kan voortaan in twee winkels van Decathlon in Evere en in Waver. Het bedrijf gebruikt daarvoor bodyscanners van Treedy’s, een Brusselse start-up die de scanners produceert met technologie die het samen ontwikkelde met de onderzoeksgroep ETRO van de VUB. De scanners, ter grootte van een pashokje, scannen je lichaam door de kleren heen met met een maximale foutenmarge van 2 procent.
“Het onderzoeksproject onder de projectnaam eTailor, dat door het Brusselse wetenschapsagentschap Innoviris mee werd gefinancierd, liep tot 2021”, zegt professor Image Processing van de ingenieursopleiding van de VUB Adrian Munteanu. “Het idee was om een scanner te maken met relatief goedkope camera’s. Voorlopig is de toepassing beperkt tot het opmeten van het lichaam met alle mogelijk parameters. Het scannen duurt gemiddeld een dertigste van een seconde. Het resultaat is een nauwkeurig 3D-model. Je maten worden dan bewaard in een app op je telefoon die je kan gebruiken voor je aankopen onsite of online.”
Het systeem en het procedé werd door Treedy’s en de VUB gepatenteerd en wordt nu uitgerold over zoveel mogelijk geïnteresseerde, vooral kledingketens. “Na het scannen worden de resultaten met behulp van artificiële intelligentie verwerkt tot bruikbare maten en worden al je gegevens opgeslagen waarna ze van de lokale server worden gehaald, zodat het systeem GDPR-gewijs clean is” zegt Munteanu. “De scans zijn uitermate nauwkeurig en scannen zo goed als het volledige lichaam.”
“"Met onze Fitsbest app en 3D-scanner willen we zowel de fysieke als de online winkelervaring een nieuw tijdperk inloodsen," zegt David Francotte, medeoprichter van Treedy's. "Door gebruik te maken van gedetailleerde morfologische profielen kunnen onze klanten met vertrouwen door de complexe maatvoering navigeren, weloverwogen aankopen doen en toegang krijgen tot realtime promoties van retailers. Tegen het einde van 2025 verwachten we te integreren met 110 retailers, waarmee we bijna 80 procent van de wereldwijde kledingverkoop dekken. Onze klantgerichte aanpak verbetert niet alleen de winkelervaring, maar opent ook deuren naar modellen op maat en op bestelling, waardoor het veelvoorkomende probleem van overproductie in de mode-industrie aanzienlijk wordt verminderd."
“De app kan daarmee verder uitgroeien tot een zeer interessante tool, ook voor online shoppen”, aldus nog Munteanu. “Nu kopen consumenten dikwijls drie stuks van een bepaald kledingstuk in verschillende maten en sturen ze er twee terug die niet passen. Dat zorgt voor een ongeziene afvalberg en het drijft de prijzen de hoogte in.
In de toekomst wil men de scans aanwenden voor het maken van kleding op maat. Het onderzoek daarover is lopende.