Onze universiteit is een leerstoel rijker. In samenwerking met HOGENT en dankzij de financiële steun van Xerius, zal de nieuwe Leerstoel Ondernemend Leren een maatschappelijke uitdaging aangaan: het stimuleren van ondernemerschap. De leerstoel richt zich op het bevorderen van zowel fundamenteel als toegepast onderzoek om zelfstandigen in bijberoep te helpen de stap te zetten naar een zelfstandig hoofdberoep.

“Met deze leerstoel willen we wetenschappelijke ontwerpprincipes en modellen ontwikkelen om zelfstandigen in bijberoep te ondersteunen, coachen en begeleiden,” zegt academisch coördinator prof. dr. Nico De Witte. “Het doel is om ondernemende groei te stimuleren en zelfstandigen te helpen bij een verantwoorde transitie naar een voltijds zelfstandig beroep."

Prof. dr. De Witte, die een PhD heeft in de Pedagogische Wetenschappen, heeft uitgebreide ervaring in onderzoek naar maatschappelijke uitdagingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.

“Deze leerstoel biedt een doctoraatsstudent de mogelijkheid om een ontwerpgericht proefschrift te ontwikkelen. De samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel en HOGENT creëert synergiën door de fundamentele kennis van de universiteit te combineren met de praktijkgerichte benadering van hogescholen,” aldus leerstoelhouder dr. Bart Derre.

Dr. Derre is directeur van het E-Lab, het Center for Entrepreneurship aan HOGENT, en werkt nauw samen met vooraanstaande onderwijsinstellingen en experts om ondernemerschapsonderwijs verder te ontwikkelen.

De multidisciplinaire samenwerking, gefinancierd door Xerius – een belangrijke partner voor zelfstandigen en ondernemers in België – maakt een snelle implementatie van innovatieve oplossingen mogelijk. Hogeschoolstudenten profiteren van de academische diepgang van de universiteit, terwijl universiteitsstudenten waardevolle praktijkervaring opdoen via toegepast onderzoek bij HOGENT. Dit versterkt niet alleen de innovatie, maar vergroot ook de maatschappelijke impact van het onderzoek.

In de komende vier jaar zal de leerstoel zich richten op het verkennen van de ervaringen van startende zelfstandigen in bijberoep, het ontwikkelen, testen en verfijnen van een begeleidings- en coachingprogramma voor zelfstandigen en hogeschoolstudenten, en het creëren van een implementatiestrategie voor dit programma.