De Vrije Universiteit Brussel (VUB) verwende leerkrachten met een origineel cadeaupakket op de Dag van de Leerkracht op 5 oktober. De actie gold als blijk van waardering voor het beroep van leerkracht. Tegelijk benadrukte de universiteit het belang van onderwijs in onze maatschappij, als vormgever van de toekomst. In totaal schreven 262 scholen zich in om een pakket te ontvangen. We kregen heel wat fijne reacties en leuke foto’s terug.

Elke dag opnieuw wapenen leerkrachten hun leerlingen met kennis die hen de vleugels geeft om hun talenten te ontwikkelen en dromen waar te maken. In hun klaslokalen kneden ze de volgende generaties tot toekomstige leiders die oplossingen moeten vinden voor maatschappelijke uitdagingen. Als architecten van de toekomst oefenen ze een job uit waarmee ze echt het verschil maken in de wereld.

De VUB erkent en waardeert de belangrijke rol die onderwijs in onze huidige kennismaatschappij speelt. Om die erkenning kracht bij te zetten, zette de universiteit een symbolische actie op touw.

“De betekenis van de actie is dat leerkrachten ertoe bijdragen om hun leerlingen sterke vleugels te geven om hun rol in de wereld op te kunnen nemen.” verklaarde vicerector Onderwijs- en Studentenzaken Nadine Engels de actie. “Al die leerkrachten die leerlingen aanmoedigen om hun vleugels uit te slaan en op ontdekkingstocht te gaan, die hun leerlingen het vertrouwen geven dat het wel zal lukken, die er trots op zijn dat hun leerlingen uitdagingen op hun leerpad niet uit de weg gaan,... dragen bij aan die sterke vleugels. Daarom hangen we vleugels op in de scholen (waar leerlingen zich voor kunnen laten fotograferen) en krijgen de leerkrachten een veer en een schriftje met die veer op.”

In totaal namen 262 scholen deel aan de actie.

"Onderwijs is niet alleen de sleutel tot individuele kansen, maar levert ook een onmisbare bijdrage aan onze samenleving.” vervolgde Engels. “Onze docenten aan de VUB en in scholen overal zijn de ware helden die onze maatschappij vormgeven door de geesten en harten van de volgende generaties te inspireren. We eren hen vandaag en altijd, want zij zijn de kracht achter onze toekomst."

Geniet hieronder van alle leuke foto's.

Dag Van De Leerkracht - Vleugels van Inspiratie