Urban. Engaged. En hoe precies vormgeven aan dat engagement in projecten. Dit is het onderwerp van vier doctoraatstrainingen “Skills And Instruments For Successful Transdisciplinary and Participatory Research Projects”, georganiseerd door het VUB CERL team (Community Engaged Research & Learning) in samenwerking met verschillende maatschappelijke actoren doorheen dit academiejaar. Met de trainingen wil VUB de weg verder effenen naar maatschappijbetrokken onderzoek- en leerpraktijken.

Steeds urgentere en complexere ‘wicked’ uitdagingen (klimaat en energie, armoede, sociale rechtvaardigheid) vragen om sectoroverschrijdende samenwerking en transdisciplinariteit in onderzoek. Zij vereisen co-creatie van kennis en vaardigheden tussen instellingen, disciplines en sectoren, waarbij vaak ook een brug wordt geslagen tussen het lokale en het mondiale niveau.

Maar hoe bouw je waardevolle relaties en partnerschappen op? Op welke manieren kan je participatie inbouwen in je project? Hoe ben je een relevante partner voor niet-academische partners, en neem je tegelijkertijd een kritische houding aan? Hoe verzoen je spanningen en wrijvingen tussen partners, en zet je partnerschappen verder?

Lien Mostmans, VUB CERL team

“In een urban engaged university zoals VUB staan uitwisseling, samenwerking en co-creatie met de omgeving stilaan buiten kijf. Maar net zoals bij andere partnerschappen, vraagt samenwerking met partners buiten de academische sector een doordachte aanpak. Waar beter te beginnen dan bij onze geëngageerde doctoraatstudenten en hun enthousiaste promotoren, op zoek naar inspiratie en instrumenten om kritisch en participatief samen te werken?”

Doctoraatstudenten reflecteren in 4 verschillende trainingen over de bouwstenen en principes van transdisciplinaire projecten, ze krijgen praktische methoden en vaardigheden voor participatie aangereikt, en verkennen de uitdagingen en creatieve kracht van dilemma’s en dissensus in participatieve projecten met belanghebbenden uit verschillende sectoren.

Doctoraatstrainingen VUB 3

Ruben Van Vooren, doctoraatstudent Ingenieurswetenschappen: Architectuur

“Transdisciplinair onderzoek betekent voor mij een samenwerking met de praktijk, Bureau Bouwtechniek in mijn geval. De workshops van het VUB CERL team reiken concrete tools aan om hier een bredere betekenis aan te geven voor alle partijen. Ze dagen je uit om je eigen positie als onderzoeker in vraag te stellen, zowel binnen het onderzoeksproject als breder maatschappelijk. Persoonlijk vind ik dat best moeilijk, maar in elk geval een verrijking!”

De trainingen maken deel uit van het engagement van de VUB om als urban engaged university de academische wereld met de maatschappij te verbinden om participatief onderzoek, leren en engagement te laten bloeien. Aan het traject nemen doctoraatstudenten uit diverse disciplines en sectoren deel, en de eerste sessies werden gesmaakt, wordt dus vervolgd...