Mentor & Professional Jan Kunnen is doctor in de Fysica en oprichter van studiebureau Solutio en voorzitter van jeugdorganisatie Sport en Opleiding vzw.
Wil jij net zoals Jan Fysica en Sterrenkunde studeren? Ontdek dan snel de opleiding!
In 2006 startte Jan Kunnen de opleiding Fysica en Sterrenkunde aan de VUB, een weloverwogen studiekeuze. Zowel zijn wiskundeleerkracht als Jan zelf waren ervan overtuigd dat die opleiding het best bij hem zou passen, en daar vergisten ze zich niet in. Jan heeft een natuurlijke aanleg voor wiskunde en wetenschap, maar toch moest hij aan de universiteit vaker dan in het middelbaar met de neus in de boeken duiken. Daardoor leerde hij hard werken en doorzetten. Die workspirit en wil om er vol voor te gaan is hem bijgebleven. Na zijn doctoraat richtte Jan Solutio op, een centrum voor studiebegeleiding- en coaching. Daar is hij niet alleen hoofdcoördinator, maar hij geeft er ook zelf actief les.
“De opleiding Fysica was een kleine richting en dat vond ik er zo leuk aan. Iedereen die er zat, wou er ook echt zitten. De studenten waren like-minded en gemotiveerd om de opleiding tot een goed einde te brengen. We begonnen in de bachelor met zeven en eindigden in de master met zes. Daarvan zijn er vijf gaan doctoreren, waaronder ikzelf. We waren van het begin tot het einde een hechte groep waarin iedereen elkaar voortdurend steunde en vooruit trok. Dat was een grote motivatie voor mij.”
Doctor in de Fysica
Zijn eerste werkervaring deed Jan op aan de VUB zelf. Hij ging in op het aanbod om te doctoreren en specialiseerde zich verder in zijn thesisonderwerp. Op die tijd kijkt Jan positief terug. Hij kreeg de kans om de wereld rond te reizen en nog meer wetenschappelijke kennis op te doen.
“De eerste 3,5 jaar van mijn doctoraat vond ik geweldig. Opnieuw maakte ik deel uit van een hechte community waar iedereen er volledig voor ging. Ik kreeg veel vrijheid in de uitvoering van mijn job en mocht bovendien vaak naar conferenties gaan. Zo praatte ik in landen over de hele wereld over fysica. Het laatste jaar, toen ik vooral moest schrijven, vond ik iets minder leuk. Ik was ook al lange tijd full time met hetzelfde onderwerp bezig en vond dat het tijd werd voor iets nieuws.”
Van doctor naar ondernemer
Al van in het middelbaar gaf Jan bijles wiskunde en wetenschappen, ook aan kinderen uit zijn jiujitsuclub. Daar zag zijn trainer wel toekomstmuziek in en samen richtten ze na Jans doctoraat Solutio op, een centrum voor professionele studiebegeleiding en studiecoaching. Daarnaast bouwden de twee ook Sport en Opleiding vzw uit, een organisatie die heel wat vakantiekampen, buitenschoolse activiteiten en weekendactiviteiten organiseert waar wekelijks meer dan 1.200 kinderen aan deelnemen.
“Sinds we Solutio en Sport en Opleiding vier jaar geleden oprichtten, zijn we sterk gegroeid. Eens je begint te ondernemen, krijg je snel de smaak te pakken en ga je vlot nieuwe opportuniteiten aan. Dat doen we wel enkel op voorwaarde dat iets ons leuk lijkt. Zo zorgen we ervoor dat wijzelf en onze collega’s gemotiveerd blijven en dat de kinderen zich blijven amuseren. Goed sociaal contact is namelijk een echte blessing. Deel uitmaken van een leuk en gemotiveerd team is voor mij het waardevolste aan een job.”
Voeling houden met de werkvloer
Jans functie bij Solutio en Sport en Opleiding is dubbel. Enerzijds houdt hij zich als coördinator bezig met de organisatorische kant van de organisaties en hun activiteiten, anderzijds geeft hij ook zelf lessen in de wetenschappen, wiskunde en programmeren. Zijn drukke agenda dwong Jan om dit jaar iets minder les te geven dan voordien, maar toch vindt hij het belangrijk om nog enkele uren voor de klas te staan of individuele begeleiding te geven. Zo behoudt hij zijn voeling met de realiteit en kan hij als coördinator rekening houden met de werkelijke noden van de werkvloer.
“Sinds dit jaar geef ik minder les omdat het steeds moeilijker te combineren was met mijn organisatorische taken. Dat vind ik jammer, maar ik heb wel het gevoel dat er een beter evenwicht is in mijn dagen nu. Mijn activiteiten als lesgever zal ik trouwens zeker niet stopzetten. Als je puur aan management doet, dan dreig je wel eens uit het oog te verliezen waar het echt om gaat en dat wil ik vermijden. Bovendien haal ik net uit dat lesgeven de meeste voldoening. Een berichtje van een student die zegt dat hij of zij geslaagd is voor een examen geeft echt een bak energie. Daar doe ik het voor en die motivatie wil ik behouden.”
Jans tips & tricks
Voor generatiestudenten: Je moet vooral kiezen voor een opleiding waar je zin in hebt. Denk nog niet na over wat je er later wel of niet mee zal kunnen doen. Ga gewoon voor de richting die je op dat ogenblik het meest interesseert.
Voor laatstejaarsstudenten: Ook je jobkeuze moet je niet maken aan de hand van je diploma, maar aan de hand van waar je zin in hebt. Je moet niet neerkijken op bepaalde beroepen omdat je bijvoorbeeld ingenieur bent.
Geïnspireerd door Jan? Ontdek dan de opleiding Fysica en Sterrenkunde of contacteer Jan via LinkedIn.