Dr. Beatrijs Wille, taalkundige en logopediste verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Universiteit Gent (UGent), is verkozen tot lid van de Jonge Academie. Met haar onderzoek naar taalontwikkeling en onderwijsmogelijkheden voor dove kinderen levert ze belangrijke inzichten in hoe zowel het Nederlands als de Vlaamse Gebarentaal (VGT) een rol spelen in de ontwikkeling en het onderwijs van dove leerlingen. Haar lidmaatschap loopt tot 31 maart 2030. De officiële inauguratie vindt plaats op 5 maart 2025 in het Paleis der Academiën in Brussel. 

Dr. Wille richt zich op de vroege communicatie en taalontwikkeling van dove kinderen, een groep die specifieke uitdagingen en noden heeft op vlak van onderwijs en geletterdheid. Haar onderzoek verkent hoe kinderen die doof of slechthorend geboren worden, taal verwerven in verschillende omgevingen. Dat kan met horende of dove ouders zijn, in een setting waar gebarentaal gebruikt wordt of waar enkel gesproken taal wordt aangeboden.  Een belangrijke focus van haar werk is hoe vroege taalervaringen de latere taalvaardigheden en leesontwikkeling beïnvloeden. Dove kinderen die van jongs af aan toegang hebben tot gebarentaal, ontwikkelen doorgaans een sterkere basis voor geletterdheid dan kinderen die enkel aan gesproken taal worden blootgesteld. Dit heeft implicaties voor onderwijsbeleid en de ondersteuning van dove leerlingen in het reguliere en gespecialiseerde onderwijs. 

"In Vlaanderen is het onderwijs voor dove kinderen nog grotendeels gebaseerd op gesproken taal, waardoor ze vaak met een achterstand starten"

Tweetalig onderwijs: Nederlands – Vlaamse Gebarentaal 

Naast taalverwerving en geletterdheid bestudeert Wille de impact van tweetalig onderwijs waarin zowel Nederlands als Vlaamse Gebarentaal een plaats krijgen. In Vlaanderen is het onderwijs voor dove kinderen nog grotendeels gebaseerd op gesproken taal, waardoor ze vaak met een achterstand starten. Willes onderzoek aan de KU Leuven, bij prof. dr. Mim Vermeerbergen en met financiering van het Ministerie van Onderwijs, bekijkt hoe een tweetalig onderwijssysteem effectief georganiseerd kan worden en welke voordelen dit oplevert voor dove leerlingen. 

Dr. Wille onderzoekt ook hoe de combinatie van gebarentaal en geschreven taal het leesbegrip kan verbeteren. Internationale studies tonen aan dat dove kinderen die gebarentaal als primaire communicatiemethode gebruiken, beter presteren in leesvaardigheid wanneer onderwijsstrategieën afgestemd zijn op visuele leermethoden. Haar werk draagt bij aan de wetenschappelijke onderbouwing van dergelijke onderwijsmodellen. 

Internationale ervaring en samenwerking 

Na haar doctoraat aan de UGent in 2018, waarin ze de vroege communicatie tussen dove kinderen en hun ouders onderzocht, werkte Wille als postdoctoraal onderzoeker aan UC San Diego in de Mayberry Laboratory for Multimodal Language Development. In 2020 ontving ze een beurs van de Academia Belgica en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) voor een project over vroege gebaren bij dove kinderen, in samenwerking met prof. Capirci aan het LaCAM-laboratorium in Rome. 

Momenteel is ze gastprofessor aan de UGent, waar ze het vak ‘Inleiding tot de Vlaamse Gebarentaal’ doceert. Ze publiceert haar onderzoeksresultaten zowel in wetenschappelijke tijdschriften als in beleidsgerichte rapporten, en presenteert haar werk op internationale conferenties. 

Over de Jonge Academie 

De Jonge Academie is een interdisciplinaire en interuniversitaire ontmoetingsplaats voor jonge toponderzoekers en kunstenaars met een vernieuwende kijk op wetenschap, maatschappij, kunst en beleid. De organisatie werd in 2013 opgericht en functioneert autonoom binnen de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten (KVAB). Leden engageren zich voor maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s, organiseren debatten en dragen bij aan het wetenschapsbeleid.