De banden tussen de VUB en Sorbonne Université te Parijs zijn officieel verstevigd met de ondertekening van een kaderakkoord op maandag 2 september 2024. Dit markeert het begin van een intensieve samenwerking tussen de Faculteiten Letteren van beide instellingen, die het komende academiejaar verder wordt uitgewerkt.

De samenwerking is ontstaan uit bestaande contacten tussen collega’s in de Nederlandse Taal- en Letterkunde binnen de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek en de Taalunie. Na de intentieverklaring die vorig jaar in Parijs werd ondertekend, is er nu een concreet plan opgesteld voor verdere academische samenwerking.

Op 2 september werd dit formeel bevestigd met de ondertekening van het Memorandum of Understanding. De plechtigheid vond plaats op de VUB Main Campus en werd voorafgegaan door een formele lunch bij de Franse ambassadeur. Hierbij waren rector Jan Danckaert en Guillaume Fiquet, Vice-President International Relations, Territorial and Economic Partnerships van Sorbonne Université, aanwezig, evenals Yves Wantens, Diplomatiek Vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering in Frankrijk, en vertegenwoordigers van de ambassades van Vlaanderen, Frankrijk en Buitenlandse Zaken.

Jan Danckaert en Guillaume Fiquet

In de namiddag vond de officiële ondertekening plaats in de Raadzaal, waar een bredere diplomatieke en academische delegatie bijeenkwam. Rector Jan Danckaert en Vice-President Fiquet hielden beiden een toespraak, bijgestaan door vice-rector Karin Vanderkerken en directeur onderzoek Olivier Agard. Ook professoren Wim Vandenbussche en Ann Peeters deelden hun visie op de toekomst van de samenwerking.

De dag werd feestelijk afgesloten met een receptie in de Spiegelzaal, een perfecte gelegenheid om de intensieve voorbereidingen te vieren en vooruit te kijken naar de concrete projecten die voor de deur staan. Zo zijn er plannen voor een tentoonstelling rond de "Prikkelobjecten/Idéophores" van VUB-professor Domien Roggen op de Sorbonne, in samenwerking met CAVA, en wordt het Erasmusakkoord voor studentenuitwisseling in het academiejaar 2024-2025 gelanceerd.

Met deze samenwerking willen de VUB en Sorbonne Université niet alleen de banden tussen hun respectieve academische gemeenschappen versterken, maar ook een brug slaan tussen talen, culturen en onderwijssystemen.