Teheran heeft de Zweedse EU-diplomaat Johan Floderus en de Zweed Saeed Azizi vrijgelaten in ruil voor de Iraniër Hamid Noury, die in Zweden een levenslange gevangenisstraf uitzat. Ondertussen blijft de situatie van de Iraans-Zweedse professor Ahmadreza Djalali, gastprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), ongewijzigd. Hij wordt sinds 2016 gevangen gehouden in Iran en zijn naam werd niet eens genoemd toen de Zweedse regering de gevangenenruil aankondigde. Amnesty-directeur Wies De Graeve is blij dat de twee Zweden naar huis mogen, maar hekelt de cynische gijzelingspolitiek.

Djalali werd tijdens een werkbezoek aan Iran gearresteerd en in 2017 veroordeeld tot de doodstraf op beschuldiging van spionage. Ondanks internationale oproepen en diplomatieke inspanningen is zijn situatie sindsdien onveranderd gebleven.

In een recent opgedoken geluidsboodschap aan de Zweedse premier uit Djalali zijn frustratie over het feit dat hij geen deel uitmaakte van de recente gevangenenruil tussen Zweden en Iran. "Meneer de premier, u besliste om mij achter te laten, met een hoog risico om geëxecuteerd te worden. U liet me hier hulpeloos achter, waarom ook ik niet, na 3.000 dagen?"

Premier Ulf Kristersson maakte de vrijlating van Johan Floderus en Saeed Azizi bekend op X, het voormalige Twitter. Zweden liet in ruil de Iraniër Hamid Noury vrij, die een levenslange gevangenisstraf uitzat. De gevangenenruil kwam tot stand dankzij bemiddeling van Oman.

"De Zweedse burgers Johan Floderus en Saeed Azizi zijn vrijgelaten nadat ze zonder reden gevangengenomen zijn in Iran. De Zweedse regering heeft hard gewerkt voor hun vrijlating," aldus Kristersson. "Vandaag zullen ze landen op Zweedse grond en zullen ze met hun familie en geliefden herenigen."

Amnesty is ontzet

Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen, reageerde op Twitter: "We verwelkomen dat Johan Floderus en Saeed Azizi naar huis kunnen. Het nieuws bevestigt wel nogmaals de cynische gijzelingspolitiek van de Iraanse overheid en het falen om er daadkrachtig tegen op te treden. Maar dit is een mokerslag voor de familie van Ahmadreza Djalali. Ik ben ontzet dat Dr. Djalali niet wordt genoemd door de Zweedse overheid en dat zijn familie van niets op de hoogte werd gebracht. Zweden moet nu uitklaren wat ze gaan doen om te zorgen dat ook Ahmadreza naar huis kan komen."