Caroline Pauwels, wijlen ererector van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), wordt postuum geëerd met een eredoctoraat van de University of The Western Cape (UWC). De Zuid-Afrikaanse universiteit reikt haar die titel uit voor haar rol als academica en voorvechter van de wetenschap en humanisme. De plechtigheid vindt vrijdag plaats om 18u30 en is te volgen via livestream.

Onder haar periode als rector van de VUB van 2016 tot 2022, tilde Pauwels de internationale academische samenwerking tussen VUB en UWC naar een hoger niveau door naast gezamenlijke initiatieven op vlak van onderzoek en onderwijs ook een sterke focus te leggen op maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Zo overhandigde de VUB samen met de UGent in 2021 een eredoctoraat aan de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge, waarna de rector van de universiteit uit Kaapstad naar Brussel kwam overgevlogen.

Mede voor die inspanningen als bruggenbouwer wordt Pauwels nu postuum gelauwerd, vertelt Tyrone Pretorius, rector van UWC: “Ze heeft grootse bijdragen geleverd als academica en als voorvechter van de wetenschap en humanisme. Door die doorgedreven maatschappelijke inzet heeft ze van Zuid-Afrika en de wereld een betere plek gemaakt, en daar spreken wij graag onze oprechte waardering voor uit.”

Jan Danckaert, rector van VUB, onderstreept de trots van de universitaire gemeenschap: “Onze betreurde ererector Caroline was een onbegrensd talentvolle persoonlijkheid die voortleeft in de rijke humanistische en intellectuele erfenis die ze onze wereld nalaat. Tegelijkertijd belichaamt de postume uitreiking ook de gedeelde waarden, hoop en aspiraties die we als strategische partneruniversiteiten en urban engaged universities uitdragen.”

De officiële plechtigheid vindt vrijdagavond plaats om 17u in de Jakes Gerwel Hall van UWC en kan vanop afstand gevolgd worden via een livestream. Romain Meeusen, voormalig vicerector Internationalisering in het team van Pauwels, is ter plekke aanwezig om het eredoctoraat in ontvangst te nemen. Een erkenning die haar - meent hij - heel trots zou hebben gemaakt:

“Caroline had een diepe band met Zuid-Afrika en bewonderde vooral Nelson Mandela en Desmond Tutu. In haar boek ‘Ode aan de Verwondering’ beschrijft ze hen als voorbeelden van echt leiderschap, vooral door hun rol in de democratische transitie en de impact van de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Ik denk dat ze, in de soms woelige momenten tijdens haar werk als rector, vaak kracht putte uit hun voorbeeld."

Eerder ontving de VUB-ererector al eredoctoraten van de UCLouvain en van zusteruniversiteit Université Libre de Bruxelles.

Over Caroline Pauwels

Caroline Pauwels, Belgisch hoogleraar in de Communicatiewetenschappen, werd in 2016 verkozen tot rector van de VUB. Haar tweede mandaat begon in 2020 en zou normaal nog tot 2024 lopen, maar in februari 2022 moest zij wegens ziekte haar taken als rector neerleggen. ​ Ze overleed op 5 augustus 2022 aan de gevolgen van maag- en slokdarmkanker.

Gedurende haar academische carrière publiceerde Pauwels verschillende essays en boeken over communicatie en media, maar ook over levenskunst en de mensheid. Pauwels was geliefd als rector vanwege haar openheid. Verbinding stond voor haar hoog op de agenda. Zo wou ze de VUB meer met Brussel en de wereld verbinden. Door haar innemende en verbindende karakter, vaak in publieke optredens, schonk Caroline de VUB aanzien en bekendheid.

Klik hier voor de livestream.