De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het VUB Palestine Solidarity Network zijn tot een gezamenlijke overeenkomst gekomen om de bezetting van de STOA (door de studenten Jabalia hall genoemd), die sinds mei aan de gang is, op woensdag 10 juli te beëindigen. In een reeks vergaderingen tussen het rectoraat, personeel en de bezettende studenten zijn de verschillende eisen besproken en toegelicht, wat gisteren resulteerde in een akkoord.

​Rector Jan Danckaert is tevreden met het bereikte resultaat en erkent het engagement van de bezettende studenten. "Voor de VUB is het engagement voor een betere en meer rechtvaardige wereld cruciaal. Ik bewonder het doorzettingsvermogen van de bezettende studenten. Onze universiteit staat voor feiten en open dialoog, niet voor starre dogma's. Wanneer er meningsverschillen zijn, is het cruciaal om geduldig met elkaar in gesprek te gaan en goed te luisteren. Daarbij kan men niet star vasthouden aan het eigen grote gelijk. Ik ben dan ook blij dat we samen met de studenten een akkoord hebben kunnen bereiken op een constructieve manier. Dit toont aan dat we, door goed naar elkaar te luisteren en de nuances te begrijpen, tot oplossingen kunnen komen voor de verdere toekomst."

​Op 10 juli om 14:00 uur is een persconferentie gepland in de STOA (Jabalia)* in aanwezigheid van de rector, een vertegenwoordiger van het personeel en een student van het VUB Palestine Solidarity Network om de details van het akkoord verder toe te lichten en vragen van de pers te beantwoorden.