Praktisch

donderdag, 3 oktober, 2024 tot en met donderdag, 7 november, 2024 - 16:00 tot 20:00
VUB Main Campus Etterbeek
Pleinlaan 2
1050 Elsene
Zaal: Pilar Expo (1e en 2de verdieping)
Gratis

Gedefinieerd als een kleine storing in een elektronisch systeem, symboliseert de glitch de fout in het laatkapitalisme via zijn artefacten. Artefacten die proberen hun productiewijze te verhullen met gepolijste beelden, geluiden of objecten. De glitch onthult de kwetsbaarheid van deze artefacten, hun materialiteit en hun potentiële falen. Door ze te verdraaien zoeken we naar speculatieve manieren om uit een technocratisch systeem te ontsnappen.

De glitch, zoals ontwikkeld door de onderzoeker Legacy Russel, en de esthetiek van falen is inherent verweven met gemarginaliseerde identiteiten en gemeenschappen, en legt een link tussen zowel een artistiek als technisch perspectief, en onze relatie tot onze eigen identiteit, als individu en als collectief. Glitched identiteiten zijn identiteiten die niet door de norm te bevatten zijn: dit falen om binnen de standaarden te functioneren is een noodzakelijke weigering, en deze glitch creëert voor ons een ruimte waarin nieuwe mogelijkheden van zijn, zowel individueel als collectief, kunnen gedijen.

Glitch demystificeert objecten, geluiden en beelden. Het neemt afstand van standaardisering, formats, en materialistische fetisjering: in duidelijke tegenstelling tot high-tech, high-definition, hi-fi wenden we ons tot pixels, gebroken beelden, parasieten, vervormingen, en storingen als artistieke hulpmiddelen.

Door het hacken van bestaande objecten en het buigen van technologieën, genres en benaderingen tussen analoog en digitaal, proberen we de fetisjering die verbonden is met technologische aspiraties, objecten en hun gebruik te doorbreken, omdat ze een rol spelen in nieuwe vormen van overheersing. Met kleine hackingacties weigeren we een "expert"-benadering van technologie, kunst en muziek, die vaak synoniem staat voor dynamieken van overheersing: in plaats van technische hoogstandjes geven we de voorkeur aan speelse experimenten en fouten, en aan vreugdevol kapen van tools en genres, of ze nu fictief, analoog of digitaal zijn.

Glitch weigert standaarden, normen, classificaties en creëert een tijdelijke utopische ruimte in de kieren van de dystopie.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten