maandag, 24 juni, 2024 - 16:30 tot 18:00
1050 Elsene
Venue: Gebouw I, zaal I.203
Gratis

De Vrije Universiteit Brussel nodigt je uit voor de lezing 'Speaking of Identity' door filosoof en columnist prof. dr. Kwame Anthony Appiah.

Professor Kwame Anthony Appiah bestudeert identiteiten als een complexe mix van nationaliteit, klasse, cultuur, ras, religie, geslacht en seksualiteit. Hij verweeft historische beschrijvingen met filosofische argumenten en onthult tegenstrijdigheden in de verhalen die ons lijken te definiëren. Hij ontmantelt de moderne oorsprong van diepgewortelde ideeën over ras, wijst op de gebreken die inherent zijn aan het begrip 'soevereine staat' en ontmaskert het concept van de 'westerse cultuur' als een illusie.

De spreektaal van deze lezing is Engels.

Claim nu je gratis ticket

De lezing van professor Appiah komt tot stand in samenwerking met de volgende internationale partners: stimmen afrikas e.V., Global South Studies Center Cologne, Universiteit van Keulen (afdeling Engels), Bonn Center for Dependency and Slavery Studies.

Kwame Anthony Appiah

Over prof. dr. Kwame Anthony Appiah

Kwame Anthony Appiah is hoogleraar Filosofie en Recht aan de New York University. Hij heeft functies bekleed aan Yale, Cornell, Duke, Harvard en Princeton. Hij werd in 2022 verkozen tot voorzitter van de American Academy of Arts and Letters en heeft eredoctoraten van universiteiten over de hele wereld. Zijn boeken zijn vertaald in talloze talen. Als columnist van de New York Times reageert Appiah op ethische vragen die voortkomen uit tal van alledaagse situaties.

Claim nu je gratis ticket Lees Appiah's columns in de NYT

Campaign Image Ties That Bind Us

New VUB lecture series: Ties that Bind Us

Deze lezing is de voorbode van een nieuwe VUB-lezingenreeks:
Ties that Bind Us: Transcultural Perspectives on Social Forms

Met deze lez7ingenreeks spelen VUB-wetenschappers in op de noodzaak om het belang van een open samenleving te bepleiten; een samenleving die ruimte biedt aan diversiteit in een veranderende wereld. Deze lezingenreeks biedt een platform aan een breed scala aan perspectieven, levenservaringen en kennisculturen over vormen van verwantschap en solidariteit en biedt zo een tegenwicht aan het steeds wijder verbreide, maar gevaarlijk reducerende polariserend denken.

Houd me op de hoogte van andere gastlezingen

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten