Praktisch

donderdag, 12 september, 2024 tot en met donderdag, 10 oktober, 2024 - 13:00 tot 18:00
White house gallery

Chaussée de Charleroi

Brussel

Een ongebruikelijke samenwerking tussen wetenschap en kunst komt tot leven in de tentoonstelling A Fungal Affair, te zien in de Whitehouse Gallery. Wat op het eerste gezicht misschien ongerelateerde beroepen lijken, blijkt een boeiend experiment met mycelium of zwamvlok te zijn. Elise Elsacker, postdoctoraal onderzoekster aan de VUB, en de Antwerpse kunstenares Isabel Fredeus werken samen om mycelium als kunstmateriaal te onderzoeken.

Terwijl Elsacker zich focust op de wetenschappelijke eigenschappen van mycelium, experimenteert Fredeus met zijn creatieve mogelijkheden, zoals blijkt uit haar sculpturen van hout, bedekt met mycelium. Het duo onderzocht de juiste groeiomstandigheden in het laboratorium van de VUB, een proces dat niet zonder uitdagingen verliep, zoals de optimale steriele omgeving voor het schimmelgroeiproces.

Mycelium, dat in de natuur symbiotisch samenwerkt met zijn omgeving, vindt in dit project een parallel in de samenwerking tussen kunstenaar en wetenschapper. Terwijl het mycelium zijn schimmeldraden uitstrekt op zoek naar voedingsstoffen, experimenteren Fredeus en Elsacker met het verkennen van nieuwe artistieke en wetenschappelijke wegen.

Hun werk toont hoe een gedeelde fascinatie voor natuurlijke processen niet alleen creatieve kunstobjecten oplevert, maar ook een diepere verbinding tussen disciplines mogelijk maakt. Zoals een paddenstoel ontspruit uit gevoed mycelium, zo bloeien nieuwe ideeën uit deze unieke samenwerking.

De tentoonstelling loopt van 12 september tot 10 oktober in Brussel​!

VUB maakt eerste duurzame handtas van myceliumleer

Aan de VUB heeft een team van biologen, bio-ingenieurs, architecten en productontwikkelaars, waaronder Elise Vanden Elsacker, voor de eerste keer een volledig biogebaseerde en bio-afbreekbare handtas gemaakt op basis van mycelium. Mycelium kan beschouwd worden als de wortelstructuur van paddenstoelen en vormt een dicht netwerk van witte draden in de bodem, op hout of ander organisch materiaal. Door mycelium te kweken in laboratoriumcondities, kan een materiaal bekomen worden dat verder verwerkt kan worden tot een vervanger van dierlijk of synthetisch leder.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact Ontvang uitnodigingen voor VUB's publieksactiviteiten