Communicatiewetenschappen aan de VUB
Google en WhatsApp, altijd in je broekzak. Geen pauze zonder Facebook of Instagram. De krant lezen terwijl de radio speelt. Netflixen met je smartphone bij de hand. Dat de Vlaming – na slapen – het grootste deel van z’n dag aan media spendeert? Daar kijk je niet vreemd van op. Maar heb je al eens nagedacht hoe en waarom die (sociale) media zich steeds dieper in ons dagelijkse leven verankeren? En welke vraagstukken dat met zich meebrengt? Wel, dat is het brandend actuele vakgebied communicatiewetenschappen.
Unieke voordelen
Een gemoedelijke sfeer, met proffen die je bij naam kennen – en dat in een wereldstad als Brussel? Een vorming tot kritisch wetenschapper, maar ook tot zelfstandig (media) professional? Dankzij een uitwisselingsproject de ene metropool een semester lang inruilen voor een andere? Communicatiewetenschappen studeren aan de VUB heeft heel wat unieke voordelen.
Brussel
De hoofdstad van Europa, België én Vlaanderen is behalve een boeiende metropool, ook de uitvalsbasis van talloze nationale en internationale mediabedrijven en beleidsinstellingen. Studeer je dus Communicatiewetenschappen in Brussel, dan studeer je communicatie waar ze leeft. En waar de jobs zitten.
Tijdelijk op een ander
Een internationale studie-ervaring, alleen voor de happy few? Niet bij ons. Omdat wij weten hoe belangrijk zo’n buitenlandse ervaring is voor je persoonlijke ontwikkeling, je academische vorming én voor je professionele carrière, zetten wij ons elk academiejaar opnieuw in voor een slaagkans van honderd procent.
Grand Cru
Na een visitatie (officiële inspectie) beoordeelde de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR) onze opleiding als beste van Vlaanderen. Pluspunten? De opleiding onderscheidt zich door het goed doordachte onderwijsprogramma en haar kritische insteek.
Proffen kennen je bij naam
De VUB is een universiteit die bekendstaat om haar warme en persoonlijke aanpak. Je voelt je er niet alleen snel thuis in de richting en op de campus, je staat ook dicht bij professoren en assistenten. Ze zijn aanspreekbaar, je krijgt persoonlijke feedback én er is ruimte voor meer interactieve lesvormen.
We stellen je op scherp
Een open geest en een kritische blik staan in elk van de vakken centraal. Zo leer je op een andere zelfstandige manier naar de dingen te kijken. Zelfstandigheid, de leerstof uit je cursus interpreteren en er een eigen mening over vormen, vinden onze proffen dan ook belangrijker dan louter leerstof uit een cursus kunnen navertellen.
Een greep onderzoeksvragen uit het domein
Waarom geloof jij fake news?
Onze professor in de Communicatiewetenschappen Ike Picone legt uit waarom. Een voorsmaakje van wat Communicatiewetenschappen omvat.
Moeten we bang zijn voor de stad van de toekomst?
Bij een communicatiewetenschapper denk je spontaan aan iemand die kranten, radio of sociale netwerken bestudeert. Professor Pieter Ballon werkt als communicatiewetenschapper aan de stad van de toekomst. De verstedelijking explodeert en steden zijn voorzien van ontelbaar veel slimme computers en chips. Spelen wij weldra een rol in een sciencefictionfilm of moeten we helemaal niet bang zijn van een erg snuggere stad?
Geven we beter geld uit aan YouTube dan aan de VRT?
Je hoort het wel vaker: de VRT is een links bastion en kost ons bakken vol geld. We moeten de openbare omroep gewoon afschaffen! Professor Communicatiewetenschappen Karen Donders maakte letterlijk van haar hobby's (tv-series als Buffy the Vampire Slayer verslinden) haar beroep, al doet ze dat wel binnen een wetenschappelijk kader. Als geen ander kan zij je vertellen of de VRT afschaffen, of verkleinen, een goed idee is.
Wat leer je in de opleiding?
In de eerste jaren proef je van onderzoeksmethoden, talenkennis en verschillende aspecten in media en communicatie. In het 3de bachelorjaar kan je je via keuzevakken meer richten op 1 of meerdere van de 3 leerlijnen:
- Marketing en communicatie
- Media, cultuur en journalistiek
- Technologie en innovatie
Je gaat ook praktisch aan de slag in de Medialabs. Daar krijg je inspirerende workshops van mediaprofessionals.
Na het behalen van je bachelordiploma, kies je in de master voor onze Nederlandstalige of Engelstalige afstudeerrichtingen.
- Master in de communicatiewetenschappen: afstudeerrichting media en samenleving
- Master in de communicatiewetenschappen: afstudeerrichting media, strategie en marketing
- Master in Communication Studies: Journalism and Media in Europe
- Master in Communication Studies: Digital Media in Europe
- Master in Digital Communication Leadership (Engelstalige en 2-jarige Erasmus Mundus-opleiding)
Enkele VUB-studenten aan het woord over de opleiding
- Fleur Beaumont | Studente Communicatiewetenschappen
"Vooral de diversiteit in de vakken is een groot pluspunt. Wanneer je start in Communicatiewetenschappen, krijg je de kans om verscheidene domeinen zoals media, marketing en politiek te ontdekken. Zo kom je snel te weten wat je nu écht interesseert."
- Bavo Geervliet | Student Communicatiewetenschappen
"Je krijgt in de bachelorjaren een brede waaier aan mediawijsheid, onderzoekscompetenties en academische vaardigheden. Daarnaast mag je ook veldwerk doen en volg je boeiende gastlessen. In de master kan je écht kiezen wat je precies wil. Sommigen verdiepen zich in marketing, anderen in journalistiek en ik in cultuur."
Na je studie
Met een diploma Communicatiewetenschappen heb je carrièremogelijkheden zat. Meer dan 90% van onze alumni vindt binnen de 6 maanden nadat ze afstudeerden werk. En dat in heel uiteenlopende jobs. De meesten gaan aan de slag in marketing, IT, communicatie, de politiek, of bij de overheid. Een job als wetenschappelijk onderzoeker of in de media- en cultuurwereld behoren ook tot de mogelijke carrièrepaden.
Is deze studie iets voor jou?
Deze opleiding beter leren kennen?
Wil je je verdiepen in deze VUB-opleiding? Neem deel aan onze studiekeuzeactiviteiten. Doorblader onze brochure, lees getuigenissen van alumni of doe mee aan een open lesdag of infodag.