VOOR WIE?

Voor alle toekomstige eerstejaarsstudenten

PRAKTISCH

De voorbereidingscursus is gratis en vindt plaats op maandag 2 september 2024 van 10u tot 15 uur en gaat on campus door.

PROGRAMMA

De voorbereidingscursus ‘ Klaar voor de start’ bestaat uit 3 workshops waaruit je er twee kan kiezen. Je volgt er een in de voormiddag van 10 tot 12 uur en een in de namiddag van 13 tot 15 uur

Dit zijn de 3 workshops waaruit je er MAXIMUM slechts twee kiest:

1. College volgen en notities maken

Les volgen in het hoger onderwijs valt niet (meer) te reduceren tot het in slaap vallen op de achterste rij van de aula terwijl je luistert naar een professor die eentonig zijn cursus opzegt. En gelukkig maar! In deze workshop maak je kennis met een aantal manieren waarop hoor- en werkcolleges tegenwoordig doorgaan. Aan de hand van praktische voorbeelden bekijken we hoe je nuttige informatie selecteert en heldere notities kan maken waaruit je later vlot kan studeren.

2. Woordenschatstrategieën en zakelijke e-mail

In deze workshop behandelen we twee aspecten: woordenschatstrategieën en de zakelijke e-mail. Academische woordenschat begrijpen en zelf correct inzetten, is niet altijd even simpel. Daarom geven we jou graag mee op welke manieren je snel en efficiënt betekenissen en toepassingsmogelijkheden van academische woorden kan nagaan. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat de zakelijke e-mail geen geheimen meer heeft voor jou. Proffen en assistenten correct aanspreken en je boodschap duidelijk brengen, is een must om je vraag snel beantwoord te zien.

3. Wetenschappelijk denken

Wetenschappelijk denken is een van de pijlers van het onderwijs en onderzoek aan de universiteit. Dit betekent dat je in je papers, je presentaties én je examens steeds goede argumenten moet gebruiken. Hoe argumenteer je logisch, wanneer en waarom wordt er iets verzwegen en hoe ga je om met drogredeneringen? In een mix van theorie en oefeningen proberen wij je klaar te stomen voor je studie vol redeneerwerk.

MEER INFO

Inschrijven kan tot 28 augustus 2024.

Na je inschrijving ontvang je een bevestigingsmail . We sturen je later ook nog een praktische mail, dus hou zeker je mailbox in de gaten!

Voor meer informatie kan je altijd contact opnemen met Studiebegeleiding via het telefoonnummer 02 629 23 06 of het e-mailadres begeleiding@vub.be.

Registratie

Welke VUB bacheloropleiding wens je te volgen.
Keuze voormiddag
Keuze namiddag
18 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.