Afgelopen jaar vond de twaalfde editie van de Postgraduate Ranking van SportBusiness plaats. Dit is een internationale ranking die ’s werelds beste postgraduaatopleidingen sportmanagement oplijst. De VUB kreeg hier een mooie 36ste plaats met het Postgraduaat Sportmanagement (PG SPORT).

SportBusiness werkt samen met sportorganisaties over de hele wereld om hun bedrijf te laten groeien en won de afgelopen 25 jaar het vertrouwen van een groot aantal belanghebbenden in de sportindustrie, waaronder sportteams, sportevenementen, sportsponsors, televisiezenders, agentschappen, financiële instellingen en universiteiten. De SportBusiness Postgraduate Ranking is gebaseerd op twee enquêtes die zijn ingevuld door lesgevers en alumni die drie jaar voor de publicatie zijn afgestudeerd. Elke opleiding krijgt uiteindelijk een score van 0 tot 100 op basis van een gewogen gemiddelde van de resultaten uit zowel de alumni- als de lesgeverenquêtes. Voor de ranking van 2023 betekent dit dus dat de cursussen gerankt zijn op basis van de antwoorden van afgestudeerden uit het jaar 2020. Dit is dan ook een speciale editie door de beperkingen die er wereldwijd in dit pandemiejaar werden opgelegd. Desalniettemin scoort de VUB al verschillende edities goed op internationaal niveau. De VUB-experten zijn dan ook zeer tevreden met hun 36ste plaats.

We zijn trots dat we met ons postgraduaat internationale erkenning krijgen”, aldus Jos Verschueren, programmadirecteur sportmanagement. “Die bevestigt de positie van het Postgraduaat Sportmanagement (PG SPORT) als een vooraanstaande opleiding op internationaal niveau. We werken dan ook continu om deze opleiding te optimaliseren”.

Het Postgraduaat Sportmanagement (PG SPORT) bestaat sinds 2002 en richt zich tot pas afgestudeerde bachelors en masters uit de Lage Landen die affiniteit met de sportbranche en een passie voor sport hebben. Deze voltijdse jaaropleiding combineert commercieel-economische kennis met inzicht in sport en actieve vrijetijdsbesteding. Meer info over de opleiding is hier terug te vinden.