NL | EN

Deze pagina bevat een uitgebreid verslag van de "architectuurreis 2014-2015: Lissabon" geschreven door Linde Maes.

Architectuurreis Lissabon 2014-2015

Van zondag 5 april tot en met vrijdag 10 april trokken de archies weer op pad om een nieuwe stad te verkennen. Met 52 studenten reisden ze dit jaar af naar Lissabon, de stad van de fadomuziek, de vintage gele trammen en de overheerlijke Pastéis. Vooral de eerstejaarsstudenten waren, met een drieëntwintigtal, goed vertegenwoordigd. Diegenen die jammer genoeg niet met ons mee konden gaan, krijgen hier de kans om de hoogtepunten van de reis te ontdekken. Wees echter niet getreurd, want volgend jaar is er alweer een nieuwe architectuurreis waarin we de hedendaagse architectuur en stalinistische invloeden zullen gaan verkennen van… Warschau!

Zondag 5 april
HET VERTREK

In de late middag stegen de eerste vierendertig archies op vanuit Zaventem. Jammer genoeg kon één van de groepsgenoten niet mee wegens een ongelukkig probleem met een identiteitskaart. Eens aangekomen in de stad palmden we met z’n allen enkele verdiepingen van het Yes!Hostel in. ’s Avonds verkenden we de straten van Lissabon voor het eerst, waarbij de meesten hun buikjes gingen vullen in een plaatselijk Chinees restaurant. Enkele uren later werden ook de overige zestien archies veilig afgeleverd door Ryanair en na samenkomst van Sophie en Nathalie, die al iets eerder in Lissabon waren, was de groep compleet.

Maandag 6 april
STADSWANDELING EN AVONDSPEL

Op maandag trokken we op wandel doorheen het centrum van Lissabon. Enkele haltes onderweg waren Castelo de Sao Jorge, waar het uitzicht op de Vasco Da Gama Brug jammer genoeg wat werd versperd door een mistige hemel, het Sao Carlos Theater, waar we een Engelstalige rondleiding met Portugese klanken kregen en Carmo Convent, die net zoals de vorige twee bezienswaardigheden wel wat te maken had gekregen met een zekere aardbeving in het jaar 1755. In de late namiddag namen we ook een ritje met de historische tramlijn, Calcada da Gloria, die ons van de bovenstad naar de benedenstad liftte. Na de wandeling was het tijd voor het zorgvuldig voorbereidde avondspel van Yves en Bert. De groep werd verdeeld in zes teams om allerlei opdrachten uit te voeren doorheen de stad. De taakopname van ploegkapitein verliep iets minder spontaan, maar al snel zorgde wat gezonde competitie voor een energieboost en trokken de groepen ijverig op pad om later met de meest gekke foto’s terug te keren. Na een vermoeiende dag hadden sommigen nood aan een stevige nachtrust, terwijl anderen nog energie genoeg hadden om het slapen nog even, al dan niet volledig, uit te stellen.

Dinsdag 7 april
EXPO SITE

Op dinsdagmorgen verliep het verzamelen wat moeizamer, maar al bij al raakten we bijna voltallig tot bij de Expo Site, waar de Portugese zon ons vrolijk verwelkomde. Deze zon zorgde ervoor dat er heel wat ijsjes werden geconsumeerd onderweg. Op de site deed het Pavilhão do Atlãntico dienst als decor voor een eerste groepsfoto. Even verderop mochten we even binnenpiepen in de lobby van het luxehotel Myriad, waarna we de kabelbaan naar de andere kant van de site namen. Na het middagmaal was iedereen vrij om de namiddag zelf in te vullen. De meesten waren ’s middags terug te vinden in het Oceanario, het op één na grootste aquarium ter wereld, om wat vreemde diersoorten te gaan bezichtigen, anderen trokken richting het shoppingcenter of gingen de buitenwijken van de stad verkennen. Toen de zon terug onder was gingen we onze buikjes weer vullen in de horeca van Lissabon. Eén van de avondactiviteiten was een jazzconcert in de Hot Club, waar dan ook een groot deel van de groep de avond doorbracht. Een andere avondactiviteit was het smeren van broodjes voor de volgende uitstap door de begeleiders, waarvoor dank!

Woensdag 8 april
EXCURSIE SINTRA

Op deze regenachtige woensdag vertrokken we omstreeks een pijnlijke 7u30 met de trein richting Sintra. Zonder enig motorisch vervoersmiddel klommen we op naar Quinta Da Regaleira, waar sommigen onder ons hun kindertijd even herbeleefden in de vele sprookjesachtige torentjes. Hierna klommen we verder, al dan niet met shortcut, naar het iets hoger gelegen Palácio da Pena en Castelo dos Mouros, waar er nog meer torens te vinden waren. Na het bereiken van het hoogste punt begon het te druppelen en baanden we onze weg met vermoeide voeten terug naar beneden.

Donderdag 9 april
CASCAIS EN BÉLEM

Ondertussen was de laatste volledige daguitstap al aangebroken, waarop we nog even afreisden naar Cascais voor het excentrieke Casa das Historias, de door witte muren omgeven vuurtoren van Santa Marta en een facultatieve bezichtiging van een rotsformatie. Onder een stralende zon gingen we op zoek naar een ideaal uitkijkpunt over de oneindigheid van de Atlantische oceaan. Na een iets wat uitgelopen middagpauze namen we de trein een stukje terug naar Bélem. Daar bezochten we Mosteiro dos Jerónimos, waarna we even gingen uitrusten in het gras en getrakteerd werden op een knapperige Pastéis. Enkele dappere stappers haalden het nog tot bij Champalimaud Foundation, anderen slaagden er in om een exclusieve rondleiding te strikken in hotel Altis Bélem. De wandeling eindigde bij het geruis van Ponte 25 de Abril. Na het voorlezen van de laatste projectfiche gingen we met z’n allen gezellig eten in restaurant Capricciosa. Bom apetite!

Vrijdag 10 april
DE TERUGKEER

En daar was hij alweer, de laatste dag. Ondanks een aangekondigde staking van de Portugese vervoersmaatschappijen, reden de metro’s gelukkig wel en zo vertrok het eerste deel van de groep omstreeks 12u30 met de metro terug richting luchthaven. Deze keer gelukkig geen miserie met identiteitskaarten. Adeus Lisboa!