Online aanmelden
Meld je aan, doorloop alle stappen en stuur je aanmelding in.
Voor sommige programma's, zoals de Engelstalige ingenieursopleidingen van Bruface, moet je op een verschillend platform aanmelden.
Aanmelden voor een Bruface-programma
Application fee
Voor wie?
Studenten die willen inschrijven met een niet-Belgisch diploma betalen een application fee van € 90 (vroeger € 50, maar vanaf 2025-2026 werd dit bedrag verhoogd). Dit geldt dus niet voor Waalse studenten, maar wel voor alle studenten met een buitenlands diploma. Het gaat om een administratieve kost voor het verifiëren van je diploma. PhD en gaststudenten moeten geen application fee betalen.
Hoe betalen?
Je kan de application fee online betalen met Visa, Mastercard of bancontact wanneer je je online aanmelding indient. Je kan ook je aanmelding al indienen en later nog terugkomen om je application fee te betalen, maar let op: we starten pas met het screenen van je aanmelding nadat we je application fee ontvangen hebben.
Als je aanmelding aanvaard wordt, zal de application fee niet worden afgetrokken van je studiegeld (dit was vroeger wel zo, maar ons beleid werd aangepast vanaf 2025-2026). De application fee wordt nooit terugbetaald.
- Dien je een aanmelding in voor verschillende programma's, dan betaal je voor elke aanmelding een aparte application fee.
- Heb je voor een verkeerd programma aangemeld, maar wel al een application fee betaald? Doe dan een aanmelding voor het correcte programma, en betaal opnieuw de application fee.
- Heb je per ongeluk voor een programma in de verkeerde taal aangemeld? Meld je dan aan voor het juiste programma, en vraag eventueel om je application fee over te zetten naar de nieuwe aanmelding, als je originele aanmelding nog niet verwerkt is. Contacteer hiervoor zo snel mogelijk de Studentenadministratie.
Stuur ons aub geen bewijs van de betaling. Je zal automatisch een update krijgen via e-mail zodra onze administratie je betaling heeft ontvangen. Heb je 4 weken na betaling nog niets gehoord? Contacteer dan studentenadministratie@vub.be.
Aanmelding wordt verwerkt
Je kreeg een mail ter bevestiging dat we je aanmelding goed ontvingen. Onze studentenadministratie controleert of alle gevraagde documenten in je aanvraag zitten.
Ontbreken er nog documenten? Mail ze dan naar de Studentenadministratie en vermeld je volledige naam, geboortedatum en de opleiding waarvoor je je aanmeldt. Hoe sneller we al je documenten hebben, hoe sneller we je aanmelding kunnen verwerken. Zorg ervoor dat je alle documenten hebt aangeleverd tegen de aanmeldingsdeadline. De enige documenten die na de deadline nog mogen worden ingestuurd zijn je taalbewijs en het APS certificaat (indien van toepassing).
Overzicht benodigde documenten
We starten met het screenen van je aanmelding zodra:
- je aanmelding correct ingediend is (voor de deadline)
- alle nodige documenten aanwezig zijn (voor de deadline)
- we je application fee ontvangen hebben
De Studentenadministratie verzorgt, samen met andere betrokken diensten, de academische screening van je aanmelding. Dit proces kan tot 10 weken duren.
Je wordt via e-mail op de hoogte gebracht zodra er een beslissing is genomen. Wil je tijdens het screeningsproces je status al eens checken? Dan kan je hier inloggen met je eigen e-mailadres en bijhorend paswoord, klik op 'Aanmelden & (her)inschrijven' en check bij 'overzicht' de status van je ingediende aanmelding.
Indien je aanmelding aanvaard wordt, ontvang je een conditional letter of acceptance (voorwaardelijke toelatingsbrief).
Conditional letter of acceptance
Je ontvangt een voorwaardelijke toelating via e-mail, als je aanmelding werd goedgekeurd.
Dit is het moment om je visum-aanvraag te starten indien nodig. Laat ons zo snel mogelijk weten bij welke ambassade of consulaat je je aanvraag zal doen, zodat we je aanvaarding rechtstreeks kunnen bevestigen.
Visum info
Als je (nog) geen verblijfplaats hebt in België, kan je nu ook naar accommodatie beginnen zoeken.
Accommodatie regelen
Indien gevraagd, dien je nu je diploma te verifiëren.
Diploma verifiëren
Buitenlandse studenten kunnen vanaf nu ook een beurs aanvragen.
Beursprogramma's
Inschrijving uitstellen?
Als je toegelaten bent, maar je beslist om je studies pas in een volgend academiejaar aan te vatten, dan zal je opnieuw moeten aanmelden voor het desbetreffende academiejaar (zodra dit mogelijk is). Je toelating geldt dus enkel voor het huidige academiejaar, en kan niet worden uitgesteld of overgezet naar een later academiejaar. Je zal opnieuw een application fee moeten betalen, maar je aanmelding zal wel sneller verwerkt worden.
Diploma verifiëren
Wanneer je je voorwaardelijke toelatingsbrief ontvangt, zal je ook je diploma moeten verifiëren. Dit dient om te verifiëren dat het (eerder behaalde) diploma waarmee je aanmeldt bij de VUB authentiek is.
Je kan je diploma pas verifiëren als je je diploma behaald hebt. We aanvaarden geen verificaties als je nog bezig bent met je opleiding.
Wie moet verifiëren?
Enkel studenten die aanmelden met een diploma dat we niet zelf kunnen verifiëren in de Vlaamse Databank Hoger Onderwijs (Vlaamse diploma's) moeten een extra verificatie doen. Het gaat dus bvb om studenten die aanmelden met een:
- buitenlands diploma (niet Belgisch)
- diploma van een school in Wallonië (België)
- diploma van een Europese school in België
- diploma van een internationale school in België
- etc...
Digitale verificatie
We aanvaarden digitale verificaties als je vorige instelling hier een officiële methode voor aanbiedt, die geen betaling vergt van de VUB. Check altijd de website van je vorige instelling or neem contact op om de beschikbare verificatiemogelijkheden na te vragen.
Hier is een lijst met gekende mogelijkheden tot digitale verificatie
- In sommige gevallen (bvb IBDP verificaties) kunnen we enkel de verificatie aanvaarden via een specifiek systeem. In dat geval staat het in het vet gedrukt in bovenstaande lijst.
- Als je aan een niet-geaccrediteerde instelling hebt gestudeerd, maar wel een geaccrediteerd diploma behaalde via een partner-instelling, dan hebben we de verificatie nodig van de geaccrediteerde instelling.
- Als je een diploma behaalde van een onderwijs- of examencommissie, moet de verificatie van deze commissie komen.
Verificatie via e-mail
Indien er geen andere methode bschikbaar is, kan je vorige instelling ons rechtstreeks e-mailen om te verifiëren dat je daar bent afgestudeerd.
- Deze e-mail moet verzonden worden van een officieel e-mailadres van een centrale administratieve dienst (bvb de inschrijvingsdienst) van de school (dat we kunnen terugvinden op hun website)
- en bevat: je volledige officiële naam + de naam van je diploma of opleiding + wanneer je afgestudeerd bent. (geen extra documenten of stempels, gewoon een simpele e-mail)
- en wordt verzonden van de instelling rechtstreeks naar verification@vub.be. Doorgestuurde e-mails worden niet aanvaard.
Zodra deze verificatie in orde is, wordt je aanmelding gefinaliseerd tussen juli en oktober. Verificaties worden verwerkt in volgorde van ontvangst, en bevestigingsmails worden in diezelfde volgorde uitgestuurd.
Toegelaten
Je aanmelding is goedgekeurd en je krijg bericht dat je studiecontract klaar staat om te ondertekenen.
Inschrijving afronden
Zodra je online studiecontract getekend is, ontvang je een inschrijvingsattest op je persoonlijk e-mailadres. Hiermee kan je bijvoorbeeld een abonnement aanvragen voor het openbaar vervoer.
Vervoersabonnement aanvragen
Ook je studentenkaart en activatiemail voor je VUB account volgen snel nadat je je studiecontract hebt ondertekend. Met je VUB account kan je je vakken registreren voor de start van het academiejaar.
Vakken registreren
Check of je recht hebt op een van de beurzen voor buitenlandse studenten!
Vraag een beurs aan
Visum nodig?
Afhankelijk van je land van oorsprong (burgerschap), moet je bepaalde formaliteiten in orde brengen om in België te komen studeren. Dit kan zijn voor je vertrek (visum aanvragen) en/of bij aankomst in België (identiteitskaart). Dit wordt doorgaans bepaald op basis van:
- de lengte van je verblijf
- je nationaliteit (EER of niet-EER)
- de reden van het verblijf (studies, werk, familiehereniging,...)
Brussel telt 19 gemeenten, met elk een eigen burgemeester en gemeentehuis. Alle procedures en nodige documenten zijn afhankelijk van de gemeente waar je gaat verblijven. Daarom raden we je aan om kopies mee te brengen van alle documenten die je voor je visumaanvraag hebt gebruikt.
Je hebt al een verblijfsvergunning?
Niet-EER studenten die al een verblijfsvergunning hebben voor België of een ander EER-land, dienen eerst een foto van de voor- en achterkant van hun verblijfsvergunning door te mailen naar onze Studentenadministratie. Daar wordt dan bekeken of je verblijfsvergunning je toelaat om als EER-student in te schrijven.
Verblijf als EER-student
EER-studenten hebben geen visum nodig. Voor een lang verblijf zijn er wel extra administratieve stappen die je moet doorlopen.
Kort verblijf EER-student (maximum 90 dagen)
Voor aankomst heb je enkel een geldig paspoort of identiteitskaart nodig.
Bij aankomst wordt je als toerist geregistreerd in een hotel. Verblijf je niet in een hotel, contacteer dan je gemeente om je aankomst te melden.
Lang verblijf EER-student (langer dan 90 dagen)
Voor aankomst heb je enkel een geldig paspoort of identiteitskaart nodig.
Bij aankomst meld je je aan bij je gemeente om een Belgische identiteitskaart aan te vragen (voorwaarde is dat je binnen de 3 maanden langdurige accommodatie vindt). Je ontvangt een Belgische identiteitskaart binnen 1 week tot enkele maanden en een tijdelijk document 'annex 19 of annex 8ter' om te bewijzen dat je als buitenlandse student in orde bent op vlak van de immigratiewetgeving. Dit document kan je gebruiken om een rekening te openen bij de bank.
Om een verblijfskaart aan te vragen, heb je een geldig paspoort of identiteitskaart, en bewijs van ziekteverzekering in België (bvb Europese ziekteverzekeringskaart), en een inschrijvingsbewijs van de VUB nodig.
Buitenlandse studenten krijgen 1 maand langer de tijd om de nodige documenten te voorzien, zoals een huurcontract, bewijs van voldoende middelen en een inschrijvingsbewijs van de VUB. Alle documenten moeten binnen 4 maanden na aankomst in België ingediend worden.
Verblijf als niet-EER student
Nie-EER-studenten moeten een visum aanvragen.
- Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een verblijf korter of langer dan 90 dagen.
- Voor Chinese studenten geldt een aparte procedure.
Kort verblijf niet-EER-student (maximum 90 dagen)
Voor aankomst
Voor een verblijf van maximum 90 dagen heb je het Schengen type C visum nodig. Dit zogenaamde toeristenvisum voor kort verblijf geeft je toegang tot de volledige . In sommige gevallen kan je dankzij bilaterale akkoorden zonder type C visum in de Schengen zone reizen, met enkel een geldig paspoort (meer info bij de Belgische ambassade). Het visum type C kan niet verlengd worden buiten de voorziene 90 dagen, tenzij voor medische of humanitaire redenen. Je kan de Schengen zone enkel opnieuw betreden met een type C visum als je minstens 6 maanden uit de Schengen zone bent geweest.
Schengen zone
Het visum type C wordt afgeleverd door de Belgische ambassade (goedkeuring door de immigratiedienst is niet nodig). Voor je visumaanvraag heb je volgende documenten nodig:
- Vliegtickets (heen en terug)
- Bewijs van voldoende financiële middelen of een inwoner van België die financiëel garant staat voor jou
- Hotelreservatie or bewijs van accommodatie
- Medische (reis)verzekering
- Invitation letter (van de VUB)
De Belgische ambassade vraagt ook digitale vingerafdrukken en een digitale foto van alle visum-aanvragers. Daarom moet je je aanvraag persoonlijk doen bij de ambassade, zodat je foto en vingerafdrukken kunnen worden genomen. Als het fysiek niet mogelijk is om jouw vingerafdrukken te maken, kan je worden vrijgesteld. Voor andere aanvragers is dit verplicht.
Aankomst in België
Bij aankomst wordt je als toerist geregistreerd in een hotel. Verblijf je niet in een hotel, contacteer dan je gemeente om je aankomst te melden.
Van kort naar lang verblijf?
Als je België binnenkomt met een type C visum, met de bedoeling om een lange termijn visum (type D) te bekomen is een zeer moeilijke procedure die we ten zeerste afraden. Doe dit enkel als er geen Belgische ambassade is in je thuisland en als visa geregeld worden door lokale ambassades of naburige landen (Nederland). In zulke uitzonderlijke gevallen, als je enkel een type C visum kan bekomen, moet je je status veranderen zodra je België binnenkomt.
Lang verblijf niet-EER-student (langer dan 90 dagen)
Voor aankomst
Voor een verblijf van meer dan 90 dagen heb je het type D visum nodig. Je vraagt dit visum aan bij de Belgische ambassade in je thuisland. Verblijf je in een land waar ge geen burger bent, dan kan je in sommige gevallen ook daar je visum aanvragen. Onder bilaterale akkoorden, zoals bvb tussen België en Zwitserland, worden Zwitserse burgers vrijgesteld van visumverplichtingen.
Soms wordt het visum afgeleverd door de Belgische ambassade, andere keren wordt de aanvraag doorgestuurd naar het Belgische Dienst Vreemdelingenzaken voor screening en goedkeuring. Deze visumprocedure kan een tijdje duren. Zodra je visumaanvraag bij de Dienst Vreemdelingenzaken zit, kan je je aanvraagstatus checken op deze website. Aanvragen vanuit 'gevoelige' regio's moeten ook goedgekeurd worden door Staatsveiligheid, wat het aanvraagproces kan vertragen.
Met een visum type D mag je gedurende de geldigheidsperiode doorheen de hele Schengen zone reizen.
Hoewel de procedures per Belgische ambassade kunnen verschillen, heb je voor je visumaanvraag doorgaans volgende documenten nodig:
- Geldig paspoort
- Bewijs van goed gedrag
- Een kopie van je geboorteakte
- Medische goedkeuring van een dokter aangeduid door de Belgische ambassade
- Toelatingsbrief van de VUB
- Bewijs van voldoende financiële middelen
- Bewijs van betaling: De Belgische ambassade vraagt € 180 voor de verwerking van je aanvraag. Daarnaast rekent de Dienst Vreemdelingenzaken € 200 aan. Deze betalingen gebeuren via overschrijving naar de bankrekening van de Belgische FOD Binnenlandse Zaken, met referentie 'art.58' (voor studenten).
- Studenten met een beurs van een regionale, federale of Europese instelling of uitgegeven door een Hoger Onderwijsinstelling die erkend wordt door de overheid (bvb de VUB) kunnen hier een uitzondering op vragen. Contacteer hiervoor de de International Office.
Bij aankomst in België
Met een visum van de Belgische ambassade moet je na aankomst in België binnen de 8 dagen aanmelden bij je gemeente. Dit is vaak onrealistisch, gezien de meesten niet binnen de 8 dagen accommodatie hebben geregeld, en dus ook nog niet weten in welke gemeente ze gaan verblijven.
Internationale studenten die langer dan 90 dagen gaan blijven, moeten een Belgische identiteitskaart aanvragen. Hiervoor heb je langdurige accommodatie nodig.
Je ontvangt een Belgische identiteitskaart binnen 1 week tot enkele maanden en een tijdelijk document 'annex 15' om te bewijzen dat je als buitenlandse student in orde bent op vlak van de immigratiewetgeving. Dit document kan je gebruiken om een rekening te openen bij de bank.
Om bij de gemeente een Belgische identiteitskaart aan te vragen, die geldig is voor 1 academiejaar (elk jaar hernieuwbaar), heb je nodig:
- een geldig paspoort met visum type D
- een huurcontract
- bewijs dat je een beurs krijg, dat iemand financiëel garant voor je staat of bewijs dat er geld geblokkeerd staat op een VUB account (blokced account)
- inschrijvingsbewijs van de VUB
Afhankelijk van de gemeente kunnen er nog documenten gevraagd worden. Breng dus een kopie mee van alle documenten die je gebruikt hebt om je visum aan te vragen.
Verblijf als Chinese student
APS certificaat
Het APS certificaat is een document dat de authenticiteit van academische documenten verifiëert, en fraude tegengaat. Dit document is enkel nodig voor studenten die zowel de Chinese nationaliteit hebben, en aanmelden met een Chinees diploma. Studenten met een andere nationaliteit of een diploma van een ander land, hoeven deze procedure niet te volgen.
Dit certificaat is dus enkel nodig voor studenten:
- die burger zijn van de Republiek China
- die een diploma hebben van een Chinese universiteit
- die aanmelden bij een Vlaamse Hoger Onderwijsinstelling
APS procedure
- Document screening (fase 1): De Chinese kandidaat stuurt het dossier naar het Chinese APS centrum. De student betaalt hiervoor 1,000 RMB aan het centrum. Het APS centrum checkt daarna de authenticiteit van de documenten.
- Interview (fase 2): Zodra de screening afgerond is, wordt de student uitgenodigd voor een individueel interview in het Engels. Daarin wordt de student getest op de kennis die ze volgens hun dossier zouden moeten hebben.
De totaalkost van de screening en het interview is 2,500 RMB. Studenten mogen 3 keer deelnemen aan het interview, met een minimum wachttijd van 3 maanden tussen elk interview.
Meer info over de APS procedure
Gedeeltelijke vrijstelling
Vrijstelling van 'fase 2: interview' is mogelijk indien de student:
- legaal in België verblijft op moment van de aanmelding
- toegelaten is als doctoraatsstudent (PhD) aan een Vlaamse universiteit, gebaseerd op een selectie-interview. Dit selectie-interview vervangt het APS-interview.
Contacteer de International Office om een gedeeltelijke vrijstelling te verkrijgen.
Volledige vrijstelling
Vrijstelling van de volledige APS procedure is mogelijk indien de student:
- deel neemt aan een uitwisselingsprogramma binnen het kader van bilaterale akkoorden tussen een Chinese en Vlaamse hoger onderwijsinstelling.
- een uitwisseling doet in het kader van een officieel uitwisselingsprogramma, zoals Erasmus+; ASEM Duo,...
- een beurs heeft ontvangen van de China Scholarship Counsil (CSC)
- reeds een diploma hebben behaald in Hong Kong of Macau
- vluchteling is van de Republiek China
- een diploma heeft van de Republiek China, maar geen Chinese nationaliteit heeft
- reeds een diploma of credits van het hoger onderwijs heeft behaald buiten de Republiek China (geldt niet voor summer/winter programmes)
Voor de eerste 3 opties, neem je contact op met de International Office van de VUB, voorzie het nodige bewijs (bewijs van de universiteit, uitwisselingsprogramma nominatie, beursbewijs,...) en vermeld je volledige naam, geboortedatum en de vraag om een volledige vrijstelling te bekomen.
Voor alle andere opties is er geen APS certificaat nodig voor de visum aanvraag.
Speciale toelatingsvoorwaarden
Als je werd toegelaten tot het hoger onderwijs via een test, heb je een APS certificaat nodig voor je visumaanvraag. Voorbeelden van zulke tests zijn:
- toelatingsproef voor bachelor-, voorbereidings- of schakelprogramma in Audiovisuele Kunsten, Muziek en Podiumkunsten.
- ingangsexamen genees-of tandheelkunde
Soms wordt het Belgisch consulaat in China niet op de hoogte gebracht van jouw APS vrijstelling. Als het Belgisch consulaat in China je vraagt om APS documentatie te leveren voor je visumaanvraag, neem dan contact op met de International Office.
Contacteer het APS centrum
Contacteer de International Office
Voldoende financiële middelen
Niet-EER studenten die een visum of verblijfsvergunning (ID kaart) aanvragen moeten kunnen bewijzen dat ze over voldoende financiële middelen beschikken om hun leefkosten, studies, gezondheids- en repatriatiekosten te kunnen dekken. Er zijn verschillende manieren om dit te bewijzen, waaronder het openen van een 'blocked account' oftewel geblokkeerde rekening.
- Een beurscrtificaat dat bewijst dat je een beurs hebt ontvangen van een hoog genoeg bedrag om alle bovenvermelde kosten te dekken.
- Een Belg, EEU-burger die in de EU woont, niet EU-burger met een vaste verblijfplaats in een EU-lidstaat, of een rechtstreeks familielid tot de derde graad kan financiëel garant staan voor de student met een document genaamd 'bijlage 32'. Deze persoon moet goedgekeurd worden door de Belgische diplomatieke post of via het plaatselijke gemeentehuis (een strenge en trage procedure), en indien dit niet goedgekeurd wordt is er meestal geen tijd meer om nog een blocked account te openen. Deze optie is niet aanbevolen.
Als de garant in België woont, kan deze bij het gemeentehuis van diens woonplaats de nodige documenten verkrijgen om de bijlage 32 op te stellen. Het gemeentehuis stuurt, na invulling, de benodigde documenten naar de bevoegde overheidsdiensten en zij bepalen het resultaat van de aanvraag.
Als de garant buiten België woont, kan deze de nodige documenten verkrijgen bij de bevoegde Belgische ambassade of het consulaat van diens woonplaats. Het papierwerk wordt door de ambassade (of het consulaat) voorgelegd aan de bevoegde overheidsdiensten en zij nemen de beslissing.
- Het openen van een blocked account. De student stort een bepaald bedrag op een VUB-rekening, waar het geld geblokkeerd blijft staan. Gedurende het verblijf ontvangt de student hier maandelijks een vast bedrag van op diens Belgische bankrekening.
Blocked account
Het geld op een blocked account moet enkel voldoende zijn om je leefkosten in België te dekken. Dit houdt in: huisvesting, eten, transport, vrije tijd,...niet je studiegeld.
- Een blocked account aanvragen voor een visum kan tussen 20 maart en 31 juli (voor de start van het academiejaar). Het benodigde bedrag is € 1000 euro per maand dat de student in België zal studeren (kort verblijf), of € 13.000 voor studenten met een visum (lang verblijf - 13 maanden) voor een volledig academiejaar. Deze bedragen liggen vast.
- Een blocked account aanvragen om een Belgische verblijfsvergunning te verlengen kan vanaf 1 augustus (voor de start van et academiejaar). Het benodigde bedrag is € 1000 euro per maand dat de student in België zal verblijven (kort verblijf), of € 12.000 voor studenten met Belgische verblijfsvergunning voor een volledig academiejaar (12 maanden). Deze bedragen liggen vast.
Studenten die een geblokkeerde rekening voor "gezinshereniging" aanvragen, voorzien € 2100 per maand dat de student in België zal verblijven of € 27.300 voor een volledig academiejaar (13 maanden) om een visum te bekomen of € 25.200 voor een volledig academiejaar (= 12 maanden) om de Belgische verblijfsvergunning te verlengen. Deze bedragen liggen vast.
Als je een blocked account wil aanvragen buiten bovengenoemde periodes, kan je mailen naar blocked.account@vub.be. Als er geld overgeschreven wordt zonder bovenstaande procedure te volgen, is er geen garantie dat dit op de juiste plek terecht zal komen.
Gelieve onderstaande documenten (algemene voorwaarden, FAQ & application flow) grondig te lezen voor je een blocked account aanvraag begint. Alle nuttige informatie ivm de blocked account aanvraag is beschikbaar in de 3 documenten en je kan een antwoord vinden op de meest gestelde vragen.
Algemene voorwaarden blocked account (Engels)
FAQ blocked account (Engels)
Blocked account application flow (Engels)
Blocked account aanvragen
Nadat je onderstaand aanvraagformulier hebt ingestuurd, ontvang je een e-mail met login en paswoord om je online profiel te creëren. Log in en volg de stappen.
Ziekteverzekering
Een ziekteverzekering is verplicht om in te schrijven aan de VUB. EER-studenten kunnen hun Europese ziekteverzekeringskaart gebruiken, sommige niet-EER-studenten worden alsnog gedekt door hun thuisland, en andere studenten zullen een ziekteverzekering moeten nemen bij aankomst in België.
Plan je reis / wat meenemen
Reis naar Brussel
- Brussels Airport ligt ongeveer 20 minuten rijden vanaf Brussel centrum. Je kan vanaf de luchthaven met de trein naar Brussel centrum. Daar vind je talloze connecties met trein, tram, metro en bus doorheen Brussel (en naar onze campussen).
- Brussels South Charleroi Airport ligt in Charleroi, ten zuiden van Brussel. Je kan vanaf de luchthaven met een shuttlebus naar treinstation Brussel-Zuid. Daar vind je talloze connecties met trein, tram, metro en bus doorheen Brussel (en naar onze campussen).
Documenten meebrengen
Vergeet zeker niet alle nodige documenten mee te brengen naar België:
- Geldig paspoort of identiteitskaart
- Visum (indien nodig)
- Aanvaardingsbrief van de VUB (letter of acceptance)
- Ziekteverzekering die geldig is in België (niet-EER-studenten krijgen hulp om dit aan te vragen bij aankomst)
- Studentenkaart of inschrijvingsbewijs van de VUB (enkel voor uitwisselingsstudenten)
- Originele leerovereenkomst/learning agreement (enkel voor uitwisselingsstudenten)
- Geauthenticeerd kopie van het hoger onderwijs diploma en bijhorende puntenlijsten, indien de toelatingsbrief op voorwaarde van afstuderen werd gegeven. Dit wil zeggen dat de student op moment van aanmelding nog niet was afgestudeerd, en dit bij aankomst in België nog moet bewijzen. Een geauthenticeerd kopie is ondertekend en gestempeld door de desbetreffende universiteit en geverifiëerd door de Belgische ambassade. Indien deze documenten niet in het Engels, Frans, Nederlands of Duits zijn, dienen ze officiëel te worden vertaald door een beëdigd vertaler.
- Voor een verblijf langer dan 3 maanden moeten studenten zich registreren bij de lokale Belgische gemeente. Hiervoor kan je nodig hebben: Een Belgisch adres, huurcontract of ander bewijs van langdurige huisvesting, bewijs van voldoende financiële middelen, kopie van je geboorteakte, bewijs van je burgerlijke status,...
Handig om mee te brengen
We raden ook aan om volgende zaken mee te brengen:
- Contactinformatie in geval van nood, contactgegevens van de VUB, het adres van je eerste verblijf na aankomst,...
- Contactinformatie van jouw ambassade in België
- Je medische geschiedenis indien je speciale aandoeningen hebt
- Verzekeringsdocumenten indien je verzekeringen hebt (bvb levensverzekering)
- Rijbewijs (indien bruikbaar in België)
- 6 paspoortfoto's
- Kopies van alle benodigde documenten
Kosten en financiën
Voor je vertrekt, kan je best even checken of je bankkaart bruikbaar is in België. Naast je studiegeld en studiemateriaal, raden we buitenlandse studenten aan om ongeveer € 1000 per maand te voorzien om van te leven. Dit bedrag staat voor sommige studenten reeds vast op een blocked account.
Hoeveel kost studeren?
Een bankrekening openen in België
De voorwaarden om in België een bankrekening te openen zijn doorgaans:
- Minstens 3 maanden in België verblijven
- Een geldig paspoort of identiteitskaart
- Een verblijfadres in België
- Bewijs van inschrijving bij de gemeente waar je woont
- Een studentenkaart of inschrijvingsbewijs van de VUB kan gevraagd worden
Studenten die minder dan 3 maanden in België verblijven, kunnen best voldoende cash geld voorzien of een creditkaart die ze in België kunnen gebruiken, en een buitenlandse bankrekening waarmee ze betalingen uit België kunnen ontvangen en versturen.